Statistika našeho portálu

  • 100 972 Akcí v kalendáři
  • 5 393 Ubytovacích zařízení
  • 24 207 Míst a památek

Návrat Elinky na trať - Praha

02.07.2022 - 31.08.2022 Národní technické muzeum

2. července 2022 vyjede na trať po čtyřleté pauze při příležitosti Léta na Bechyňce 2022 provozní exponát Národního technického muzea a nejstarší elektrický železniční vůz u nás M 400.001 zvaný Elinka z roku 1903. Vůz, který bude vozit zájemce o prázdninách každou sobotu, oslaví v příštím roce 120. narozeniny.

Adresa a kontaktní informace

Oblast
Praha
Kraj
Praha
Okres
Praha
Obec
Praha

Fotogalerie k článku

Elektrický motorový vůz M 400.001 přezdívaný Elinka je v České republice nejstarším elektricky
poháněným železničním vozidlem. Byl vyroben v roce 1903 pro úplně první elektrifikovanou
železniční trať na našem území z Tábora do Bechyně. Realizátorem projektu tratě byl český vynálezce
a podnikatel František Křižík. Vozy byly vyrobeny pro zahájení provozu v roce 1903 pouze dva, později
byly dodány firmou František Ringhoffer Smíchov ještě dva další. Elektrickou výzbrojí je pak vybavila
firma Františka Křižíka. Vozy to byly čtyřmotorové, kde každý z motorů poháněl jedno dvojkolí.
Maximální povolená rychlost na trati byla 30 km/h. Vůz M 400.001 byl původním vozem číslo 1 a
dochoval se shodou náhod jako jediný. Sloužil v pravidelném provozu neuvěřitelných sedmdesát let
(od roku 1903 do roku 1973) a od roku 1974 je součástí sbírky Národního technického muzea. Za
sedmdesát let provozu vůz M 400.001 prodělal mnoho změn a úprav. Naposledy byl vůz
modernizován v roce 1971, bohužel beze snahy respektovat jeho stáří a historickou hodnotu. Vůz
zůstal po celou dobu na své domovské dráze a občasně se objevoval při různých událostech a
výročích v čele historických vlaků. V roce 2003, tedy ke 100. výročí zahájení provozu, se dočkal
rozsáhlejší opravy, kterou provedly firmy Holdingu ČMKS. Během této renovace se povedlo alespoň
částečně vrátit vůz do podoby z doby před poslední modernizací. V roce 2018 prodělal vůz závadu na
jednom ze čtyř trakčních motorů. Když bylo po několika letech nejistoty rozhodnuto, že původní
napěťová soustava trati Tábor–Bechyně zůstane pro zatím zachována, přistoupilo Národní technické
muzeum ve spolupráci s ČD, a.s. k opravě nejen poškozeného trakčního motoru, ale i k udržovací
opravě zbývajících tří motorů tak, aby se pravděpodobnost obdobné závady eliminovala na
minimum. Nelehkého úkolu se s úspěchem zhostila společnost Ivana Komárková – HMF z Teplic. I
v následujících letech tak může být tento unikátní vůz příležitostně provozován k radosti mnoha
železničních nadšenců.

Další akce v okolí

Lustr 2023 - Praha

21.09.2023 - 26.09.2023
Holešovická tržnice

Festival ilustrace a komiksu LUSTR slaví deset let. Přiváží do Prahy deset světových ilustrátorských festivalů a ukáže…

Pohádkový Les - Hostivařský Lesopar…

23.09.2023 - 23.09.2023
Praha

Pohádkový les je akce zaměřená na rodiny s dětmi a zejména je určena samotným dětem. Na děti zde čeká, pohádková trasa…

Karlštejnský expres – pohodlná dopr…

23.09.2023 - 23.09.2023
hlavní nádraží

Zvláštní posilové spoje z centra Prahy na tradiční vinobraní v Karlštejně. Expresní vlaková doprava bez zastavení s…

Svatováclavské velebení 2023 - Praha

28.09.2023 - 28.09.2023
park Na Jezerce

Úžasný celodenní program pro celou rodinu.

Související kategorie

« zpět na seznam položek

Sdílet

Kategorie

sobota 23. září

Dnes má svátek Berta

Aktuálně z Atlasu Česka

Předpověď počasí pro ČR

Počasí v České republice dnes
Počasí v České republice zítra
Počasí v České republice pozítří
Počasí v České republice popozítří

Na Atlase Česka dále najdete