Statistika našeho portálu

  • 104 142 Akcí v kalendáři
  • 5 388 Ubytovacích zařízení
  • 24 208 Míst a památek

Návrat Elinky na trať - Praha

02.07.2022 - 31.08.2022 Národní technické muzeum

2. července 2022 vyjede na trať po čtyřleté pauze při příležitosti Léta na Bechyňce 2022 provozní exponát Národního technického muzea a nejstarší elektrický železniční vůz u nás M 400.001 zvaný Elinka z roku 1903. Vůz, který bude vozit zájemce o prázdninách každou sobotu, oslaví v příštím roce 120. narozeniny.

Adresa a kontaktní informace

Oblast
Praha
Kraj
Praha
Okres
Praha
Obec
Praha

Fotogalerie k článku

Elektrický motorový vůz M 400.001 přezdívaný Elinka je v České republice nejstarším elektricky
poháněným železničním vozidlem. Byl vyroben v roce 1903 pro úplně první elektrifikovanou
železniční trať na našem území z Tábora do Bechyně. Realizátorem projektu tratě byl český vynálezce
a podnikatel František Křižík. Vozy byly vyrobeny pro zahájení provozu v roce 1903 pouze dva, později
byly dodány firmou František Ringhoffer Smíchov ještě dva další. Elektrickou výzbrojí je pak vybavila
firma Františka Křižíka. Vozy to byly čtyřmotorové, kde každý z motorů poháněl jedno dvojkolí.
Maximální povolená rychlost na trati byla 30 km/h. Vůz M 400.001 byl původním vozem číslo 1 a
dochoval se shodou náhod jako jediný. Sloužil v pravidelném provozu neuvěřitelných sedmdesát let
(od roku 1903 do roku 1973) a od roku 1974 je součástí sbírky Národního technického muzea. Za
sedmdesát let provozu vůz M 400.001 prodělal mnoho změn a úprav. Naposledy byl vůz
modernizován v roce 1971, bohužel beze snahy respektovat jeho stáří a historickou hodnotu. Vůz
zůstal po celou dobu na své domovské dráze a občasně se objevoval při různých událostech a
výročích v čele historických vlaků. V roce 2003, tedy ke 100. výročí zahájení provozu, se dočkal
rozsáhlejší opravy, kterou provedly firmy Holdingu ČMKS. Během této renovace se povedlo alespoň
částečně vrátit vůz do podoby z doby před poslední modernizací. V roce 2018 prodělal vůz závadu na
jednom ze čtyř trakčních motorů. Když bylo po několika letech nejistoty rozhodnuto, že původní
napěťová soustava trati Tábor–Bechyně zůstane pro zatím zachována, přistoupilo Národní technické
muzeum ve spolupráci s ČD, a.s. k opravě nejen poškozeného trakčního motoru, ale i k udržovací
opravě zbývajících tří motorů tak, aby se pravděpodobnost obdobné závady eliminovala na
minimum. Nelehkého úkolu se s úspěchem zhostila společnost Ivana Komárková – HMF z Teplic. I
v následujících letech tak může být tento unikátní vůz příležitostně provozován k radosti mnoha
železničních nadšenců.

Další akce v okolí

Příměstský tábor Bike Camp 2025 - P…

11.08.2025 - 15.08.2025
Výstaviště Praha 7

Týden plný cyklistiky, výzev a nových přátelství – přesně to čeká účastníky příměstského tábora Bike Camp, který…

Reprezentační královský košt 2025 -…

14.08.2025 - 14.08.2025
Praha

Pultová degustace 324 nejlepších vín soutěže KRÁL VÍN České republiky 2025 a bohatý raut.

Královský košt 2025 - Praha

15.11.2025 - 15.11.2025
Praha

Ochutnejte s námi nejlepší vína z českých a moravských vinic. Vína, která ohromila porotu 20. ročníku soutěže KRÁL VÍN…

Související kategorie

« zpět na seznam položek

Sdílet

Kategorie

pátek 11. červenec

Dnes má svátek Olga

Aktuálně z Atlasu Česka

Předpověď počasí pro ČR

Počasí v České republice dnes
Počasí v České republice zítra
Počasí v České republice pozítří
Počasí v České republice popozítří

Malí indiáni

Jak dostat Vaše děti od obrazovek do přírody tak, aby je to bavilo a aby chtěly dobrovolně do lesa znovu a znovu?

Malí indiáni

Na Atlase Česka dále najdete