Statistika našeho portálu

  • 90 625 Akcí v kalendáři
  • 5 378 Ubytovacích zařízení
  • 24 171 Míst a památek

Ronit Shalem a Štefan Tóth

05.01.2014 - 31.01.2014 Praha

Galerie Dea Orh s potěšením oznamuje zahájení dvou simultánních výstav v rámci měsíce ledna. Izraelská umělkyně Ronit Shalem představí svá díla z cyklu Flora a Fauna a své nejnovější obrazy uvede pod názvem Et in Arcadia ego umělec Štefan Tóth. RONIT SHALEM | Flora a FaunaIzraelská umělkyně Ronit Shalem představuje v Dea Orh Gallery cyklus obrazů pod příznačným názvem Flora a Fauna. Obrazy s…

Adresa a kontaktní informace

Adresa:
v galerii Dea Orh, Kozí 3, Praha 1
Oblast
Praha
Kraj
Praha
Okres
Praha
Obec
Praha

Fotogalerie k článku

Galerie Dea Orh s potěšením oznamuje zahájení dvou simultánních výstav v rámci měsíce ledna. Izraelská umělkyně Ronit Shalem představí svá díla z cyklu Flora a Fauna a své nejnovější obrazy uvede pod názvem Et in Arcadia ego umělec Štefan Tóth.

 

RONIT SHALEM | Flora a Fauna

Izraelská umělkyně Ronit Shalem představuje v Dea Orh Gallery cyklus obrazů pod příznačným názvem Flora a Fauna. Obrazy s jednoduchými náměty ukazují koncepci dekorativismu jako relevantní postmoderní relikt. Dnes již víme, že se dekorativní pokusy s akcenty abstraktní formy dostaly na samotnou hranici umění. Překročení takové hranice by znamenalo vnímat dekorativní obrazy jako apriorní kýč. Tak jednoduché to však s percepcí dekorativního umění není a proto se na scéně stále objevují nové podoby dekorativismu. Ronit Shalem patří k tomuto hnutí a svým postojem dává jasně najevo, že máme stále určité možnosti esteticky vytříbené a eklektické umění obhajovat i když je to stále těžší. Převažující konceptuální a kontextuální kritika formy a především obsahu nám totiž ukazuje značné úskalí vybalancovat estetiku na úkor teoretické platformy umělecké tvorby. Ta je navíc v rámci dnešního uměleckého provozu nezbytná. Proto se v budoucnosti asi nevyhneme konceptualizaci estetiky dekorativních forem a to i za předpokladu, že to bude znamenat virtuální konec tzv. nadstavby avantgardního a modernistického dekorativismu. Odstíněním od historických, potažmo dogmatických klišé dekorativismu nám vyvstane otázka po smyslu takovéhoto typu tvorby. Stále je aktuální nadřazovat barvu, linii a plochu nad samotnou myšlenku díla nebo je lepší opustit výtvarnou imaginaci a přijmout tezi, že současný umělec by měl pracovat pouze intelektuálně? Určitě nevíme přesně, co z toho upřednostnit, jelikož vizuální kultura zná mechanismy, jak aktualizovat anachronismus jako prostředek evoluce. Tím pádem jsme v úsudku o konci dekorativismu v současném umění zcela mimo mentální realitu. Obrazy Ronit Shalem nám nabízejí bezpečný pobyt v krajině obrazotvornosti a kreativity a proto nám téma teoretického významu dekorativního umění uniká do jiných dimenzí. Svým způsobem je to zastavení v čase a prostoru kulturní archeologie. Zbývá pouze individuální interpretace jako nástroj čtení výtvarných metafor Flory a Fauny Ronit Shalem.   

 

ŠTEFAN TÓTH | Et in Arcadia ego

Název výstavy Štefana Tótha je inspirován obrazem francouzského malíře Nicolase Poussina. Jeho stejnojmenný obraz z let 1637-1638 poukazuje na fakt, že i v rajském kraji blaha a štěstí, panuje smrt. Obraz však slouží pouze jako metafora a nikoli jako mytologická poučka vysvětlující koncepci prezentovaného malířského cyklu v Dea Orh Gallery. Obrazový cyklus sice vychází z tvorby Nicolase Poussina, ale více se soustředí na aspekty malby jako média směřujícího ke své "konečnosti". Téměř patetický historismus jako východisko a prostředek k přenesení významu. Tak je pojímán Poussinův vliv na nejnovější Tóthovu sérii. Kopie Poussinových námětů jako vlastní alter ego - neschopnost nalézt a strukturovat vnitřní model - malba jako proces introspekce? Asi těmito příměry bychom mohli číst nové práce Štefana Tótha, které představují blížící se přelom. Přelomové období bude vycházet právě z nejnovějšího cyklu a představí umělce jako tvůrce vlastních figurálních námětů. To je však budoucnost. V současnosti máme možnost objevovat nejen motiv, ale hlavně konceptuální souvztažnost ke kořenům kontextového umění. Což znamená hodnotit výsledek jako reziduum intelektuální spekulace se stanoviskem ukázat médium malby jako recyklovatelnou, monologickou vizuální metodu. Pak se ukazuje snaha kopírovat námětovou stránku Poussinova díla jako retroaktivní. Nejde už tolik o "původní" dílo Nicolase Poussina, ale o status quo. Postmoderní malba pomalu a jistě negeneruje postuláty, výchozí předpoklady tzv. originality, ale naopak upřednostňuje řetězení kontextových vazeb. Tyto vazby se pak stávají obecnými podmínkami umělecké produkce. Zdá se, že i nový malířský cyklus Štefana Tótha je obecnou podmínkou, která stanovuje nová pravidla malířské invence. Jestli mají takové nápady budoucnost se zatím neví. Možná, že nám více prozradí cesta pomyslnou krajinou blaha a štěstí - Arkádi

Výstava je k vidění do 31. ledna 2014 v galerii Dea Orh, Kozí 3, Praha 1. Více na www.deaorh.com

 

 

Další akce v okolí

Jazzová sekce a její publikační čin…

23.10.2019 - 23.10.2019
České muzeum hudby,…

Z cyklu přednášek "Jazzová sekce 1971–1988" k probíhající výstavě Import / Export / Rock’n’roll

Přednáška: Nová socialistická žena …

24.10.2019 - 24.10.2019
Náprstkovo muzeum…

Přednáška k probíhající výstavě Vlastním hlasem

Korzo na Pragovce / Young American …

24.10.2019 - 24.10.2019
Pragovka Gallery

Pragovka Gallery a The White Room Vás srdečně zve na komentovanou prohlídku k výstavě Young American / Pragovka Gallery…

Související kategorie

« zpět na seznam položek

Sdílet

Kategorie

středa 23. říjen

Dnes má svátek Teodor

Aktuálně z Atlasu Česka

Předpověď počasí pro ČR

Počasí v České republice dnes
Počasí v České republice zítra
Počasí v České republice pozítří
Počasí v České republice popozítří

Na Atlase Česka dále najdete