Masarykovo nádraží
Praha
Dnešní Masarykovo nádraží bylo po složitých vyhledávacích studiích vybudováno na rozhraní Nového Města a Karlína, po obou stranách barokních hradeb, na plochách, kde byly jen zahrady a malé domky. Ostatně název Na Florenci v bezprostřední blízkosti Masarykova nádraží ty zahrady připomíná: Na Florenci, nebo také na Florencii, vznikla zahrada Italů z Florencie už za Karla IV.V říjnu 1843 dokončil v…
Adresa a kontaktní informace
Fotogalerie k článku
Dnešní Masarykovo nádraží bylo po složitých vyhledávacích studiích vybudováno na rozhraní Nového Města a Karlína, po obou stranách barokních hradeb, na plochách, kde byly jen zahrady a malé domky. Ostatně název Na Florenci v bezprostřední blízkosti Masarykova nádraží ty zahrady připomíná: Na Florenci, nebo také na Florencii, vznikla zahrada Italů z Florencie už za Karla IV.V říjnu 1843 dokončil vrchní inženýr Antonín Jüngling celkový návrh nádražního areálu a v listopadu téhož roku se začalo s výstavbou. Do února 1845 byla plocha nádraží urovnána a staré hradby zbourány. Byla postavena nová hradební zeď se šesti branami pro příjezd a odjezd vlaků. Nádražní brány měly vrata která byla na noc zavírána. 4000 dělníků pracovalo na stavbě "Drážního dvora", do něhož vjel 20.8.1845 první parní vlak. Tím bylo zahájeno železniční spojení na trati Praha-Olomouc. Odjezdové části dominují dvě věže s hodinami, uvnitř je hala s pokladnami, poštou a čekárnami. Při dnešní Havlíčkově ulici byla postavena příjezdová budova s dvoranou, krytá skleněnou střechou. V ní byla finanční a policejní stráž, celní úřady a byty zaměstnanců. Mezi oběma budovami vedlo pět kolejí a čtyři nástupiště, z nichž dvě krajní byla krytá přístřešky. Teprve v roce 1866 vznikla na nároží Havlíčkovy a Hybernské dvoupodlažní budova s velkou restaurací a kryté nástupiště bylo prodlouženo a dostalo pěkné litinové průčelí. Dodnes nezměněná hlavní strana budov Masarykova nádraží má klidný pozdně klasicistní výraz. Zejména v půlkruhových záklencích oken se ozývají náznaky nastupující vlny romantismu. Posledních větších úprav doznalo nádraží v roce 1985, kdy byl interiér očištěn od necitlivých vestaveb a kdy byl obnoven jeho čistý klasicistní sloh. Za květnových povstání v roce 1945 bylo nádraží místem dramatických událostí. 8.5. sem odvezl oddíl esesáků 150 lidí nalezených ve sklepích okolních domů, kteří pak museli přihlížet popravě každého pátého rukojmí.
Líbí se vám tento článek a rádi byste, aby se v rubrice Památky zobrazoval mezi prvními?
Pošlete SMS zprávu ve tvaru ATLASCESKA 13277 na telefonní číslo 9033350 a článek tak nikdo nepřehlédne!
Cena SMS zprávy je 50 Kč včetně DPH. Službu technicky zajišťuje Airtoy a.s. Reklamace plateb na reklamace@airtoy.cz nebo lince 602 777 555, 9 - 17 hodin, Po-Pá, www.platmobilem.cz. Kontakt na provozovatele: redakce@atlasceska.cz
Zajímavé akce v okolí
Příměstský tábor Bike Camp 2025 - P…
11.08.2025 - 15.08.2025
Výstaviště Praha 7
Týden plný cyklistiky, výzev a nových přátelství – přesně to čeká účastníky příměstského tábora Bike Camp, který…
Reprezentační královský košt 2025 -…
14.08.2025 - 14.08.2025
Praha
Pultová degustace 324 nejlepších vín soutěže KRÁL VÍN České republiky 2025 a bohatý raut.
Královský košt 2025 - Praha
15.11.2025 - 15.11.2025
Praha
Ochutnejte s námi nejlepší vína z českých a moravských vinic. Vína, která ohromila porotu 20. ročníku soutěže KRÁL VÍN…