Technické památky - Olomoucký kraj - Turistické cíle
Návštěvníci Olomouckého kraje se většinou dělí na dvě skupiny. Ta první prověřuje své fyzické schopnosti při pěších túrách po vrcholcích Jeseníků, ta druhá pak spíše užívá hostinného kraje nížinné Hané. Obě však mohou při svých cestách narazit na několik zajímavých technických památek, kterými zdejší kraj oplývá. Pozornost byste měli věnovat zvláště Ruční papírně ve Velkých Losinách, tunelu bývalé Ferdinandovy dráhy v Hranicích, železničnímu viaduktu v Jezernici či větrnému mlýnu v Partutovicích.
Zobrazuji výsledky 1 - 10 z celkem 14
Větrný mlýn Partutovice
20.07.2013 Partutovice
Dřevěný větrný mlýn německého typu se nachází na kopci asi 600 východně od obce.Postavil jej v roce 1837 Antonín Mocek, patrně již z použitého materiálu. Fungoval až do druhé světové války. Na konci války stavba utrpěla bojovými operacemi, po válce byl využíván již jen příležitostně. V roce 1953 prošel generální rekonstrukcí, kterou…
Větrný mlýn Poruba
20.07.2013 Hustopeče nad Bečvou
Dnes již bývalý větrný mlýn stojící na okraji obce Poruba byl postaven v roce 1853. Cihlová stavba je 11 metrů vysoká, v průměru má 7,7 metrů a tloušťka zdi se pohybuje okolo jednoho metru. V roce 1942 získává mlýn Alois Steiner, který zde bydlel i se svoji rodinou. Pohodlné to zrovna nebylo, přízemí kde bydleli má jen zhruba 27 m a to…
Železniční viadukty - Hranice
07.04.2013 Hranice
Na severním okraji města nedaleko silnice směřující k dálnici D1 stojí trojice železničních viaduktů o délce 430 m.První cihlový viadukt zde byl postaven na budované jednokolejné trati spojující Vídeň s Haličí. Dokončen 23.8.1844 měl 32 oblouků. Následné rozšíření o druhou kolej si vyžádalo v letech 1870-1872 vybudování druhého viaduktu.…
Kamenný most - Ústín
28.02.2013 Ústín
Krátký kamenný most v Ústíně se klene přes potok Stouska a spojuje obec s menším hospodářským dvorem. Vystavěn byl patrně buď koncem 17. století, nebo v první polovině 18. století. Tvoří jej pouze jeden krátký oblouk s plné kamenné zábradlí, zakončené břidlicovými deskami.
Siedlerův větrný mlýn ve Městě Libavá
15.02.2013 Libavá
Na okraji obce Město Libavá, nedaleko kostela stojí bývalý větrný mlýn holandského typu.Doba založení větrného mlýna není známo. První zmínka je o něm až z roku 1875, ale to již byl patrně nějakou dobu v provozu. Po druhé světové válce byl již ve špatném stavu. I když se mlýn ocitnul ve vojenském újezdě, přesto přečkal do změny režimu. V…
Vodní nádrž Plumlov
27.12.2012 Plumlov
Plumlovská vodní nádrž je jednou z nejstarších přehrad v povodí řeky Moravy, alespoň co se týče zahájení výstavby. Rozhodnutí o výstavbě započalo po mimořádných povodních počátkem 20. století. Stavět se pak začalo v letech 1913-1914. Další výstavbu zadržela první světová válka a po ní pak výstavba probíhala v letech 1921-1932. Zahájení…
Bývalá vápenka - Bouzov
27.12.2012 Bouzov
Pod vrškem Rachava mezi obcemi Kovářov a Hvozdečko se zachovaly zbytky bývalé vápenné pece. Stavba je skryta na okraji lesa a jelikož sem nevede ani žádná turistická značka, je to stavba takřka zapomenutá a pro většinu turistů zůstává nepovšimnuta.Pec byla v provozu jen krátce kolem roku 1925. Jde o kruhovou stavbu z lomového kamene se…
Svatojánský most - Litovel
16.12.2012 Litovel
Starý kamenný most se nachází na Vítězné ulici a překlenuje hlavní tok řeky Moravy, severně od centra města.Vystavěn byl kolem roku 1592 a je nejstarším kamenným mostem na Moravě, po mostu v Písku a pražském Karlově mostě, zřejmě i třetím nejstarším mostem v ČR. Most má sedm oblouků a je dlouhý téměř 60 metrů. V průběhu své existnce…
Tunel bývalé Ferdinandovy dráhy - Slavíč
20.01.2012 Hranice
Tunel bývalé Severní dráhy císaře Ferdinanda se nachází na severním okraji obce. Byl postaven v letech 1845-1846 na první koleji hlavní tratě z Vídně na sever, v úseku Hranice – Lipník. Šlo o jediný tunel na trati dlouhé 275 km. Projektantem tunelu dlouhého 258,9 m je ing. Karel Hummel. Průměrná šířka 5,72 m a výška…
Větrný mlýn Skalička
18.01.2012 Skalička
Dřevěný větrný mlýn stojící na jihovýchodním okraji obce Skalička byl původně postaven začátkem 19. století v nedalekých Dřevohosticích. Přitom již byly použity díly z některých starších větřáků. Sem do Skaličky byl převezen v roce 1850 a od roku 1879 až dodnes patří rodině Červeků. Začátkem 20. století ho postihlo několik pohrom, v roce…